Népszerű bejegyzések

2012. október 23., kedd

Babgulyás

A minap véletlenül összefutottam egy nagyon kedves ismerősömmel, akit már rég láttam. Szóba került, hogy mivel foglalkozik mostanság, és nagy örömömre sütéshez-főzéshez használatos gyönyörű kerámiákat árul. Természetesen azonnal beszélgetésbe elegyedtünk a főzésről. Én mondtam neki, hogy pont jóféle babgulyást szeretnék készíteni. Ő pedig felajánlotta, hogy próbáljam ki az egyik cserépedényét, én pedig örömmel igent mondtam. Biztos voltam a bablevesem sikerében, mivel a receptúrát az évek során már a tökélyre fejlesztettem, és a kerámiában való sütés sem ismeretlen számomra. Nagyon szeretem ezeket az edényeket, mert mindenféle konyhai trükk és hókuszpókusz nélkül csodálatos ízeket tudunk általuk elérni. A hozzávalók a tápértékükből sem vesztenek annyit, mint az új keletű főzési technikák esetében. Igaz, kicsit hosszabb idő alatt készül el az étel, de nem kell ott lenni mellette és őrizni. Régen a cserépedényben való főzés az ősi vándorló népek specialitása volt. Olyan cserépedénybe készítették ételeiket, amelyeket a parázsba is beállíthattak, és a kemencébe is tehettek. Beleszórták az összes hozzávalót, lefedőzték, és berakták a parázsba vagy a kemencébe.


Hozzávalók:

50 dkg marhalábszár
30 dkg házi füstölt sonka vagy csülök
30 dkg szárazbab
1 közepes fej hagyma
2 nagy gerezd fokhgyma
só, bors
2-3 teáskanál jóféle fűszerpaprika
1 csipet őrölt kömény
2 sárgarépa
1 vastagabb fehérrépa
1/4 zeller
1 kicsi zöldpaprika
1 nagyobb paradicsom
1 evőkanál mangalica zsír

a csipetkéhez:
1 tojás, só, liszt






A babot előző nap beáztatjuk. Másnap a hagymát megpucoljuk, megmossuk és összevágjuk, zsiradékon megdinszteljük, meghintjük pirospaprikával. A szokásos módon pörköltalapot készítünk. Beletesszük a kockára vágott lábszárat és a szintén felkockázott füstölt húst. A húsokat kifehéredésig pirítjuk, majd sózzuk-borsozzuk, fokhagymát dobunk bele (3-4 darabba elvágjuk).
Felengedjük vízzel és letakarva, lassú tűzön főzzük. Közben a babot egy másik lábosban kicsit előfőzzük. Nem kell sokáig, csak kb. forrástól számítva 10-15 percig, majd a főzőlevet leöntjük róla. Erre azért van szükség, hogy a bab ne puffasszon föl bennünket.
Amikor a hús félig megfőtt, beletesszük a megpucolt, felvágott zöldségeket és a babot. Szükség szerint fűszerezzük és így főzzük tovább.
 A tojásból és lisztből sóval csipetkét készítünk, és a megfőtt levesbe tesszük. Végül jól összeforraljuk. Finom, friss pogácsával vagy kenyérrel tálaljuk.



3 megjegyzés:

  1. Úgy látom jól sikerült :)

    VálaszTörlés
  2. Kerámia: www.rahelkeramia.hu/cserepfazek

    VálaszTörlés
  3. Igen, nagyon szuper lett:-) Köszönöm a fazekat,szívesen kipróbálom a többi edényt is!:-) :-)

    VálaszTörlés